Proponowane w ramach projektu aktywności miały na celu kształtowanie świadomości mieszkańców dzielnicy Nowy Port – dzieci i młodzieży, dorosłych – jako aktywnych aktorów społeczności lokalnej, którzy biorą udział w życiu swojej dzielnicy/ miasta promując i chroniąc prawa człowieka. Sztuka była medium do nawiązania kontaktu zarówno z otoczeniem jak i z własnymi postawami społecznymi, a artystyczne działania miały pomóc ukazywać wagę i potrzebę podejmowania refleksji nad własną tożsamością. Projekt skupiał się także na rozwoju jednostki w procesie pobudzania aktu twórczego. Dzięki użyciu zróżnicowanych metod na warsztatach, poszerzona została świadomość motywów własnych działań. Prawa człowieka i ich uniwersalizm zderzyły się z indywidualnością każdego człowieka i jego przestrzenią wolności, z której wyrasta potrzeba wyrażenia własnej tożsamości.
Nadrzędnym celem warsztatów było dążenie w kierunku zaangażowania w działania artystyczne osób w różnym wieku, aby obalić społeczny problem funkcjonującego w społeczeństwie mitu o „konflikcie pokoleń”. Podjęte działania udowodniły, jak ważna w funkcjonowaniu naszego społeczeństwa jest współpraca i że osoby starsze, w wieku średnim, młode i dzieci, mimo odmiennych doświadczeń, mogą się wiele od siebie nauczyć. Koordynacja projektu: Anna Dukowska
11 – 15 lutego 2013, godz. 10.00 – 14.25
Grupa wiekowa: 10 – 18 lat
Prowadzenie: HATI (Rafał Iwański i Rafał Kołacki), Robert Dukowski/ Fundacja Nasza Przestrzeń
Uczestnicy oprócz stworzenia interaktywnej instalacji audiowizualnej, wprowadzeni zostali w artystyczną teorię i praktykę sound art. Główny nacisk postawiony został na następujące aspekty: integracja sztuk dźwiękowych z wizualnymi, poszukiwanie nowych źródeł dźwięku, projektowanie nowych instrumentów, instalacji, sytuacji i przestrzeni oraz tworzenie przestrzennych instalacji dźwiękowych przy użyciu źródeł akustycznych i elektroakustycznych. Podczas przerwy podany został ciepły posiłek.
18 – 22 lutego 2013, godz. 11.30 – 13.45
Grupa wiekowa: 7 – 12 lat
Prowadzenie: Aleksandra i Łukasz Wiese, Robert Dukowski/ Fundacja Nasza Przestrzeń
Tematem przewodnim warsztatów było jedzenie (odżywianie, żywność). Dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Czary” wydawnictwa TAKO, które opowiada o chłopcu imieniem Oskar. Oskar opiekuje się malutkim kuzynem. Dowiaduje się, że niemowlęta nie jedzą marchewki, sardynek ani szynki, bo… są karmione piersią. To istne czary! Głównym celem pięciodniowych spotkań było stworzenie filmu animowanego. Artyści zaprosili dzieci do zabawy, by wspólne stworzyć scenariusz, montaż oraz dźwięk do filmu. Zaprezentowali także dwie proste metody animacji: rysunek poklatkowy i koło animacyjne.
20 – 22 lutego 2013, godz. 9.00 – 11.15
Grupa wiekowa: 3 – 6 lat wraz z rodzicami, dziadkami lub opiekunami
Prowadzenie: Aleksandra i Łukasz Wiese, Robert Dukowski/ Fundacja Nasza Przestrzeń
Podczas warsztatów prowadzący zapoznali dzieci z jedną z podstawowych potrzeb człowieka, jaką jest jedzenie. Opierając się na książkach pt. „Czary”, „Kukuryk” i „Zły Wilk” wydawnictwa TAKO, odpowiedzieli na pytania: Czy wszyscy ludzie mają taki sam dostęp do żywności? Czy żywność na całym świecie jest traktowana z podobnym szacunkiem? Czym jest żywność dla człowieka? I czy można spojrzeć inaczej na żywność, jako na materię inspiracji artystycznej? Uczestnicy poznali jedną z technik graficznych – monotypię oraz stworzyli „kanapkowe obrazy” z masy solnej.
marzec – czerwiec 2013, czas trwania: 3 godz. lekcyjne
Warsztaty dla zorganizowanych grup szkolnych (do 30 osób).
Prowadzenie: Marta „Kodyma” Tymińska, Marta Anna Podolska
Warsztaty komiksowe poświęcone tematyce praw człowieka, wielokulturowości i przeciwdziałaniu dyskryminacji. Podczas zajęć młodzież zapoznałą się z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Podczas zajęć wprowadzone zostały elementy wiedzy z dziedziny psychologii międzykulturowej oraz zaprezentowane komiksy z różnych krajów wraz z ich kulturową specyfiką. Drugim modułem warsztatów były praktyczne warsztaty komiksowe z prezentacją różnorodnych technik i sposobów rysowania – w myśl zasady, iż komiks rysować może każdy, wystarczy znaleźć swój komiksowy język wyrazu.
6,13, 20 marca; 3,10,17 kwietnia, godz. 17.00 – 19.15
Uczestniczki: dziewczyny duże i małe, mamy, babcie, ciocie…
Prowadzenie: Projekt Kobiety OK – Ola Romanowska, Katarzyna Rajczyk-Bauć
Projekt był kontynuacją działań rozpoczętych w ubiegłym roku. Cykl warsztatów opierał się na idei budowania dialogu międzypokoleniowego oraz tradycji spotkań kobiet w kręgu. Poprzez działania artystyczne uczestniczki otworzyły się na ekspresję twórczą i wyzwoliły własną niepowtarzalną kreatywność. Celem spotkań było zdobywanie i rozwijanie umiejętności w zakresie działań rękodzielniczych takich jak filcowanie, szydełkowanie oraz robienie na drutach.
18, 25 marca; 8,15, 22, 29 kwietnia, 6, 13, 20 maja, godz. 16.00 – 19.00
Grupa wiekowa: od 14 roku życia
Prowadzenie: Krystian Wołowski, Piotr Kaliński
Celem warsztatów było przeprowadzenie całego procesu produkcyjnego jednego utworu muzycznego. Proces tworzenia polegał na zminimalizowaniu urządzeń do minimum i pokazania jak rozpocząć zabawę z home-recordingiem. Młodzież rozpoczęła swoją przygodę DJ-sko-producencką od poznania podstaw wybranego programu muzycznego, a następnie przeszła do wyboru instrumentów, mikrofonów, sposobów rejestracji oraz edycji. Rezultatem była produkcja utworu muzycznego, który została zaprezentowana dla otwartej publiczności.
9, 16, 23 kwietnia; 7,14, 21, 28 maja, 4 czerwca, godz. 16.00 – 18.15
Grupa wiekowa: od 13 roku życia
Prowadzenie: Grażyna Kościuch, Andrzej Bastrikin
Punktem wyjścia warsztatów było zapoznanie się z wybranymi przepisami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Uczestnicy przełożyli swoje refleksje na język sztuki, wykorzystując różne techniki plastyczne. Efektem działań został album powarsztatowy. Jego stworzenie umożliwiło uczestnikom prześledzenie powstawania dzieła od procesu twórczego, przez techniki składu, aż do publikacji.
1 – 5 lipca, godz. 10.00 – 13.30
Grupa wiekowa: 14 – 18 lat
Prowadzenie: Maria Dembek, Robin McAulay, Robert Dukowski/ Fundacja Nasza Przestrzeń
Był to warsztat empiryczny mający na celu zapoznanie się i zrozumienie fenomenu obrazu fotograficznego. Podczas warsztatów osoby uczestniczące miały okazję odkryć czym jest zjawisko fotografii i jakim optycznym regułom podlega – zobaczyli (w sposób jak najbardziej dosłowny) jak powstaje obraz fotograficzny oraz zbudowali swoje własne aparaty, których użyli do fotografowania otoczenia. Nauczyli się również jak wywoływać i utrwalać naświetlony materiał.